Dåb af større børn

Større børn i forskellige aldersgrupper bliver hvert år døbt. De fleste tilhører alderskategorien 12-14 år, det vil sige børn, som nærmer sig konfirmationsalderen.

Der er ikke krav til større børn om at gennemgå en oplæring i kristendom, før de kan blive døbt. Mange af de 12-14 årige børn deltager i konfirmationsforberedelsen på lige fod med de konfirmander, der er blevet døbt, mens de var spædbørn. Konfirmationsforberedelsen styrker den unges kendskab til det kristne trosgrundlag og folkekirkens gudstjeneste.

Dåben af børn, der har deltaget i konfirmationsforberedelse, sker ofte på et tidspunkt kort før konfirmationen, da konfirmationen netop bekræfter dåben.

Dåb af unge i alderen 15-17 år forudsætter, at ikke alene forældrene, men også den unge selv ønsker at blive døbt.

Ved dåb af større børn bør der, ligesom ved dåb af spædbørn, være mellem 2 og 5 faddere.

Ønsker du dåb i Skt. Nikolai Kirke, kontaktes enten præst eller kordegn.

Læs mere her.